www.davidhegg.org

Likt menneskeverd

Statsmakt, og makt i den sammenheng, er noe viktig å forstå om. Dette har å gjøre med forholdet mellom menneskene. Og for menneskene er forholdet mellom dem det aller viktigste. Derfor, er en ordentlig forståelse angående dette temaet nødvendig, for å oppnå en god situasjon for oss mennesker. Denne teksten er bare et gjenopplivningsforsøk, for et flere hundre år gammelt tema, angående likt menneskeverd i forhold til statsmaktene.

Når jeg tenker på dette temaet, kommer det tanker om den bestemmende avgjørelsen over hva vi mennesker er, i tankene mine. Vi mennesker har ikke bestemt hva vi er. Vi må forstå hva vi er. Det innebærer at vi også må forstå hvordan vi best kan organisere våre samfunn. Ingen mennesker er i stand til å gjøre seg selv til hersker over hva menneskene er. Så ingen mennesker har den makten. Det menneskene eksisterer som; er den bestemmende faktor.

Er det en bestemmende makt over menneskene, naturen, og universet? Dette er et logisk spørsmål, og et logisk svar er ja. Selv om svaret er ja, er denne bestemmende makten noe ukjent for oss mennesker her på jorden. Det eneste logiske svar det er mulig å få fra sånne tanker; er at vi mennesker kan forstå, og vi skal forstå.

Er det mulig å forstå hva som er rett? Et svar starter med tanker om at å forstå, er menneskenes høyeste mulighet. Det neste, er tanker om at å realisere menneskenes iboende ressurser hos alle av oss; vil gi veldig gode resultater for alle av oss. Vi har grunnlag til å forstå at det er en menneskelig reaksjon i hvert eneste menneske, som har å gjøre med hva som er rett eller urettferdig angående en selv; og også angående andre personer. Det er mulig å forstå at utviklingen av menneskeheten er et høyere nivå enn det individuelle nivå. Disse tankene viser at det er mulig å forstå om hva som er i den riktige retning, og hva som er i den urettferdige retning. Vi kan tenke at det er riktig å underordne seg sann og rett forståelse.

Jeg er ikke medlem av noen religion eller politisk gruppe. Jeg er redd for fanatiske tendenser fordi sånne tendenser tvinger folk til å tenke etter et skjema og gjøre galt for å oppnå målsettingen. Derfor, har jeg ikke mange overbevisninger. Den eneste overbevisningen jeg tenker på at jeg har, i dette øyeblikket; er at det er en fundamental forbrytelse å ikke tro på det gode i menneskeheten. (Om livet har blitt så dårlig for noen at det er umulig å tro på det gode lenger, er det riktige å gjøre og la andre mennesker i fred for sine desillusjonerte tanker, og la dem forsøke å vinne det gode uten å ødelegge det for dem.) Det er også feil å ikke forstå at enkelte mennesker kan ha blitt fullstendig ondskapsfulle mot andre mennesker enn dem selv, sånne mennesker er farlige forbrytere. Jeg tenker ofte at vi mennesker finner det vi oppnår. Hjulet for eksempel, tilbake i historien fant vi mennesker hjulet. Hjulet var en mulighet, ellers kunne vi ikke ha funnet det. Vi mennesker finner muligheter. Om vi søker det gode, så finner vi det. Det som du og jeg kan tenke i dag, er et resultat av hva vi mennesker har gjort så langt. Vi er virkelig et veldig stort fellesskap.

Den franske erklæringen om menneskets og borgernes rettigheter 1789 artikkel 1. Menneskene fødes og forblir frie og like i rettigheter. Sosiale forskjeller kan bare bli basert på den generelle velferd. Og De Forente Nasjoners verdenserklæring om menneskerettigheter 1948 artikkel 1. Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd. Disse historiske hendelsene viser hvor sterkt retten til likt menneskeverd har blitt ført frem de siste århundrene. Dette forteller oss at det er et sterkt behov for å gjøre det, og at det er farlig å glemme det. Dette er noe som ikke kommer lett. Vi har bare akkurat begynt, vi er ikke ferdige.

Disse erklæringene som bare er to ut av flere andre lignende erklæringer; er proklamert i en tidsperiode da dette ble noe forståelig og viktig. Og forståelse om likt menneskeverd er virkelig noe viktig for oss mennesker. Det er viktig å ikke bli undertrykt; og det er vittig å ikke bli en undertrykkende djevel. I samfunnene rundt omkring i verden regulerer statsmakten maktforholdet mellom menneskene. Den historiske konflikten er mellom eiendomsretten til privat makt over andre mennesker; og alle menneskers rett til demokratisk makt over seg selv. Hvis mennesker begynner å oppføre seg dårlig mot andre, begynner veldig kompliserte funksjoner i menneskeslekten å utvikle seg på en mer eller mindre uforståelig eller forståelig måte. Disse funksjonene er ikke bestemt av mennesker fordi mennesker ikke har bestemt hva mennesker er. Et virkelig fint menneske, er det i forhold til hvordan det er bestemt at vi mennesker er. Jeg tenker at å oppnå balanse i hovedsak mellom oss mennesker, er det sterkeste vi mennesker kan gjøre.

Hele mitt voksne liv har jeg tenkt at når folk behandles dårlig; så blir de lett dårlige. Dette er noe så komplisert at jeg tenker, at det ikke hadde vært for mye å skrive en hel bok om dette emnet, og kanskje mer enn en bok også. Sånn at denne ene setningen, bare påpeker dette emnet. Et slu triks er å snu dette kompliserte problemet opp ned; og si at det er nødvendig å behandle folk enda dårligere, når de er blitt dårlige av å bli behandlet dårlig. Dette er det så lett å gjøre, og ikke så komplisert som det er å se på det på den riktige måten. Vi mennesker er kompliserte skapninger; det er et uunngåelig faktum.

En person, som alle kaller en idiot, er en mer komplisert skapning enn noen av dem kan forstå. Det å ikke forstå dette, er å være en enda større idiot.

Ting vi mennesker tar som en selvfølge er typisk basert på ekstremt kompliserte årsaksforhold. For eksempel hvordan vi kan lære og bli flinke på forskjellige måter; det er basert på ekstremt komplisert administrasjon i våre skapninger, som fungerer, som en årsak til våre muligheter. Sånn at, å begynne å tenke at en selv er mer verdt enn andre, er basert på veldig lite forståelse.

Å forenkle problemstillinger på feil måte, og feil definering av problemstillinger; er slue metoder for å bryte ned forståelsen om alle menneskers verdi. Å stanse utviklingen av forståelse er også en slu metode. Sånne taktikker er brukt på den måten for å ta kontroll over hvordan ting er forklart i vår verden i dag, for å manipulere folk til å tro de forstår mer og mer når de virkelig forstår mindre og mindre, inntil de forstår ingenting og ikke kan finne ut om det mer fordi de har blitt for dumme.

21. juli 2011, David H. Hegg